Waarom je niet te vaak wil ademen

De relatie tussen chronisch hyperventileren en stress

Chronisch hyperventileren

Chronisch hyperventileren is eigenlijk niets anders dan continu meer ademen dan je eigenlijk nodig hebt. Het valt daarmee in de categorie disfunctioneel ademen, oftewel: het hebben van een niet optimaal adempatroon.

Wellicht denk je nu: meer ademen dan je eigenlijk nodig hebt, is dit dan zo erg? Alles wat we meer tot ons nemen dan we eigenlijk nodig hebben, is in principe niet optimaal. Het draait allemaal om de balans, zo ook met ademhalen.

Als we bijvoorbeeld meer eten dan dat we nodig hebben, voelen we ons eerst opgeblazen en na verloop van tijd zullen we steeds dikker worden. Als we teveel drinken, en dan ga ik even uit van water, dan spoelen we veel mineralen en belangrijke voedingsstoffen uit ons lichaam. Als we teveel sporten, dan worden we moe, plegen we roofbouw op onze spieren en worden deze uiteindelijk zwakker.

Voor ademen geldt dit ook. Wanneer je chronisch hyperventileert staat je lichaam continu in verhoogde staat van paraatheid. Hierdoor zal je continu gevoelens van stress en rusteloosheid ervaren, je spieren zullen gespannen staan en je hart maakt overuren. Chronisch hyperventileren kan zelfs leiden tot een burn-out, of deze in stand houden wanneer je hier al in verkeerd. Niet heel wenselijk toch?

De relatie tussen chronisch hyperventileren en stress

Wat was er eerst: het kip of het ei? Dit voorbeeld kennen we allemaal. De relatie tussen stress en verkeerd ademhalen is zo sterk, dat je je hierbij ook kan afvragen welke van de twee de oorzaak is en welke het gevolg.

Stel je gaat op een rustige plek zitten, zonder externe prikkels of gevaar. Terwijl je daar zit besluit je voor dat moment even door de mond te ademen. Je zal dan binnen enkele ogenblikken een flink verschil in staat van zijn merken. Je zal waarschijnlijk merken dat je nu ook ademt vanuit je borst en met je schouders, en niet vanuit je buik. Je zal merken dat je nu ook vaker ademt en dus sneller dan toen je nog door de neus ademde. Hierna merk je al snel dat je mond droog wordt, dat je lichter wordt in het hoofd en dat je hartslag verhoogt. Dit zijn de eerste signalen van stress.

Dit voorbeeld laat de sterke relatie tussen stress en een verkeerde ademhaling zien: een kleine verandering in de manier van ademen (door de mond in plaats van door de neus), kan al stresssymptomen veroorzaken. Je kan dus ook stress ervaren wanneer hier geen aanleiding voor is, en dit al binnen enkele minuten. Stel je eens voor dat je dit dag in dag uit, voor maanden of zelfs jaren volhoudt… Anderzijds, heb je waarschijnlijk weleens gemerkt dat je adem hoog in de borst zat nadat je ergens van schrok of boos over was. Stress en een verkeerde ademhaling kunnen dus beiden zowel oorzaak als gevolg zijn.

Maar wat gebeurd er dan precies in het lichaam? En waarom is vaker ademen dan zo slecht?

Je ademt zuurstof in, en koolzuur uit. Koolzuur komt in het lichaam vrij bij de verbranding van energie. In het lichaam is de ideale verhouding van zuurstof en koolzuur ongeveer 3 op 2. Idealiter is er dus relatief veel koolzuur aanwezig in het lichaam. De belangrijkste reden hiervoor is dat het lichaam koolzuur nodig heeft om het zuurstof molecuul op te nemen. Wanneer het koolzuurpercentage te laag is, is er geen optimale overdracht van zuurstof aan je spieren en organen.

Daarnaast is het ook het koolzuurpercentage in het bloed hetgeen dat een signaal geeft om te ademen. Wanneer het koolzuurpercentage stijgt krijg je de prikkel om weer een ademteug te nemen. Het is dus niet een laag zuurstofgehalte in het bloed wat jou de ademprikkel geeft, maar een verhoogd koolzuurgehalte.

Wanneer je voor langere tijd chronisch hyperventileert, adem je meer koolzuur uit dan wenselijk is. De balans van 3 op 2 wordt dan verstoord, wat na een poosje voor het lichaam de nieuwe standaard zal worden. Deze nieuwe standaard zorgt ervoor dat het lichaam eerder een signaal geeft om te ademen: je bent immers gewend geraakt aan een laag koolzuurpercentage in het bloed. In vaktaal noemen we dit: een lage koolzuurtolerantie.

Het lichaam geeft hierdoor te vroeg een signaal om te ademen, wat ervoor zorgt dat je nog vaker zal gaan ademen. Het koolzuurpercentage wordt hierdoor nog lager waardoor er nog minder opname van zuurstof door het lichaam zal plaatsvinden. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht.

Dit kan zorgen voor een hele lijst aan complicaties, waaronder depressie- en burn-out klachten, slecht slapen, chronische vermoeidheid, hart kloppingen, migraine en veel andere klachten. Door middel van verschillende ademtechnieken kan de balans weer hersteld worden. Door je koolzuurtolerantie te verhogen, zal je ademhaling rustiger worden en het lichaam weer kunnen ontspannen.

Rust in het lichaam, betekent ook rust in het hoofd.

Welkom bij Adem en Rust

Ademcoaching vanuit passie voor de adem en een goede gezondheid, nuchter en zonder poespas gebracht en altijd onderbouwd vanuit fysiologisch oogpunt.

Ademcoach
Of je nu last hebt van symptomen van stress, hyperventilatie, burn-out klachten hebt, beter wil slapen of sportprestaties wil verbeteren... Ademcoaching zal je helpen!

jasper@ademenrust.nl

06 25373145

Copyright Adem en Rust

Binnenkort!

Achter de schermen word druk gewerkt aan de Adem en Rust community. Zodat ademwerk nog toegankelijker is voor iedereen.

Houd social media in de gaten voor updates.